باروس نیوز, دکوراسیون منزل, مبلمان راحتی

مبل منزلت رو اینطوری تمیز کن | تا همیشه برق بزنند و جذاب بمونن!!

مبل منزلت رو اینطوری تمیز کن

یکی از مهم ترین و بزرگ ترین حساسیت‌های خانم های خانه دار، تمیز کردن مبل در منزل خود می‌باشد. می‌توان به جای تحویل مبل برای تمیز کردن به مبل شویی ها و خشکشویی‌ها، با استفاده از مواد مناسب این کار را در منزل خود انجام داد. در این مقاله می‌خواهیم راهنمایی های لازم در خصوص بهترین روش برای تمیز کردن مبل در منزل را به شما به اشتراک بگذاریم تا برای تمیز کردن مبل خود دیگر دغدغه ای نداشته باشید. طرز شستن و تمیز کردن مبل و مواد آن، نسبت به پارچه و چوب مبل متفاوت می باشد که در ادامه به انواع مواد شوینده می پردازیم.

برای تمیز کردن مبل منزل چه کار کنیم؟ 

تمیز کردن مبل کاری راحت و ساده اما حساس می باشد. اکثر اوقات با دیدن یک لکه روی پارچه مبل، به سراغ مواد شوینده برای تمیز کردن آن می رویم و بعد از اقدام به تمیز کردن، متاسفانه نتیجه ای نمی بینیم. با این کار نه تنها لکه ای پاک نمی شود، بلکه رد مواد شوینده باقی می ماند و لکه ها بزرگ تر می شوند. نکته ی بعدی این است که حتما از مواد شوینده مناسب پارچه مبل استفاده کنید و حتما مراحل قبل از استفاده از مواد شوینده را انجام دهید. این مراحل را در ادامه توضیح و مورد بررسی قرار داده ایم که بسیار ساده و راحت هستند و از تثبیت بودن لکه ها جلوگیری می کنند. همچنین نیاز است که بعد از تمیز کردن مبل به نکات مهم خشک کردن و استفاده از براق کننده را رعایت کنید که این موارد در انتهای مقاله توضیح داده شده است.

برای تمیز کردن مبل منزل چه کار کنیم؟ وبلاگ مبل باروس

تمیز کردن مبل مرحله به مرحله

در این آیتم به صورت گام به گام مراحل و بهترین روش برای تمیز کردن مبل را توضیح داده ایم تا به راحتی بتوانید پارچه مبل خود را در منزل یا محل کار تمیز کنید. تمیز کردن مبل کاری پیچیده و سختی نیست. بلکه با دانستن چند نکته اساسی، می توانید این کار را به نحو احسن انجام دهید.

جارو کشیدن مبلمان منزل وبلاگ مبل باروس

مرحله اول جارو کشیدن

مرحله اول از تمیز کردن مبل و پارچه آن، قبل از به کار بردن مواد شوینده جارو کشیدن است. برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای اول نیاز است که همه قطعات جدا شدنی از جمله کوسن‌ها و تشک نشیمن را بردارید و همه بخش ها را جارو بکشید. با این کار شما می توانید تمام غبار و آشغال ها را در قسمت های مختلف مبل تمیز کنید. 

برای تمیز تر شدن این بخش از مبلمان توصیه می شود که  بعد از کشیدن جاروبرقی، یک  برس  نرم روی آن بکشید تا سطح آن تمیز تر شود.

راهنمای شستشوی مبل وبلاگ مبل باروس

مرحله دوم استفاده از راهنمای شستشوی مبل

دومین مرحله و نکته از تمیز کردن مبل در منزل توجه و استفاده از راهنمای شستشوی مبل است. بسیاری از تولید کنندگان مبل، هنگام تحویل مبل به مشتری دفترچه هایی با عنوان راهنمای نگهداری و شستشو می دهند تا با استفاده از نکات و توضیحات آن بدون آسیب به پارچه و بدنه چوبی مبل، آن را به خوبی تمیز کنند. اگر مبل شما سفید یا از رنگ روشن است، باید دقت زیادی در تمیز کردن لکه ها از روی آن باشید.

دستورالعمل های داخل دفترچه راهنمای شستشوی مبل را کامل بخوانید. زیرا که توصیه های خوبی درباره ی بهترین روش و بهترین مواد شوینده برای تمیز کردن مبل در آن آمده است. به عنوان مثال طرز شستن مبل با سرکه، آب اکسیژنه یا شامپو فرش نیز ممکن است در آن آمده باشد. معمولا در این دفترچه ها علامت هایی وجود دارد که بهتر است برای تمیز کردن مبل مفهوم آنها را بدانید. 

  • علامت W
    این علامت به این معنی است که شما می توانید برای تمیز کردن پارچه مبل خود از شوینده هایی که در آب حل می شوند مانند شامپو استفاده کنید.
  • علامت S
    این علامت نشان می دهد که بهترین روش برای تمیز کردن مبل، استفاده از شوینده های غیر آبی است و شستشو به صورت خشک است.
  • علامت SW
    این علامت به معنی این است که شما می توانید از هر دو روش بالا برای شستشو استفاده کنید.
  • علامت X
    این علامت یعنی این که شما اصلا نباید پارچه مبل خود را شستشو کنید و باید با جارو برقی آن را تمیز کنید.پاک کردن لکه ها در مبلمان وبلاگ مبل باروس

مرحله سوم پاک کردن لکه ها (لکه زدایی)

سومین مرحله از تمیز کردن مبل ها، تمیز کردن لکه ها است. اگر مشکل شما فقط یک لکه است نیازی به شستشوی کامل مبل ندارید و فقط لازم است که آن لکه را پاک کنید. در مواردی هم که نیاز به شستشوی کامل مبل است، بهتر است اول لکه زدایی انجام شود. برای تمیز کردن مبل، مرحله پاک کردن لکه ها قبل از شستشو انجام می شود. این مرحله از مهمترین بخش از تمیز کردن مبل است. زیرا که لکه ها با فرایند شستشوی معمولی پاک نمی شوند و اگر هم پاک شوند، به صورت کامل از بین نمی روند. 

تمیز کردن مبلمان منزل وبلاگ مبل باروس

مرحله چهارم تمیز کردن کل مبل

مرحله چهارم از تمیز کردن مبل در منزل، تمیز کردن کل مبل است. در این مرحله اگر مبل شما کاور دارد، می توانید آن را جدا کنید و به ماشین لباسشویی بیاندازید و آن را بشویید. حتما به نکات زیر در این مرحله دقت فرمایید.

هنگام استفاده از شوینده ها، تمامی پنجره ها و درها را باز کنید تا هوای آنجا تهویه شود. اگر دستگاه تهویه هوا دارید آن را روشن کنید.

تمیز کردن کلی مبلمان خرید مبلمان باروس

برای انتخاب روش شستشو و مواد شوینده، حتما با توجه به دفترچه راهنمایی که تولید کننده به شما داده است عمل کنید. در این دفترچه ها مواد شوینده و روش های متناسب با پارچه آن مبل نوشته شده است که در این امر به شما کمک بزرگی می کند. اگر به شما دفترچه ای ندادند حتما از فروشنده درباره این مسئله سوال کنید تا هنگام شستشو دچار مشکل نشوید. شستشوی پارچه مبل، اگر با مواد مناسبی انجام نشود، ممکن است که به پارچه آسیب وارد کند.

قبل از استفاده از شوینده روی کل مبل، ابتدا آن را در قسمتی از مبل که دید ندارد، امتحان کنید. برای اینکار ابتدا یک دستمال کاغذی را آغشته کنید و در آن بخش را تمیز کنید. بعد از چند دقیقه دقت کنید که رنگ مبل تغییری نکرده باشد. سپس یک دستمال کاغذی تمیز را تا کرده و روی آن فشار دهید، اگر دستمال رنگی نشد، با خیال راحت می توانید از آن مواد شوینده برای تمیز کردن و شستشوی مبل استفاده کنید. در این مرحله برای تمیز کردن مبل در منزل، باید دقت زیادی در انتخاب مواد شوینده داشته باشید.

تمیزکردن کلی مبلمان منزل خرید مبل باروس

برای تمیز کردن مبل با شامپو فرش، می توانید از شویندهای دیگر هم استفاده کنید. آب و شوینده را باید به صورت مساوی و یکسان مخلوط کنید. اگر قصد استفاده از سرکه برای تمیز کردن مبل را دارید، حتما قبل از استفاده آن را رقیق کنید. تمیز کردن مبل با شوینده های خشک هم امکان پذیر است. برای استفاده از آنها نیازی به استفاده از آب نیست. بهتر است که دستورالعمل نوشته شده روی شوینده را قبل از استفاده مطالعه نمایید. هیچ کدام از شوینده ها را مستقیما روی پارچه مبل نریزید مخصوصا پارچه مبل مخمل. ابتدا مواد شوینده را روی یک دستمال بریزید و سپس روی سطح مبل بکشید و آن قسمت را تمیز کنید. اگر مواد شوینده را مستقیم روی مبل بریزید، ممکن است که به بافت و رنگ پارچه آسیب وارد شود. 

چه شوینده ای برای تمیز کردن مبل خوب است وبلاگ مبل باروس

چه شوینده ای برای تمیز کردن مبل خوب است؟ 

در این مرحله به نکاتی که باعث می شود شما با کم ترین زمان و به صرفه ترین هزینه، به تمیز کردن مبل خود بپردازید، اشاره می کنیم. روش شستن مبل با شامپو فرش از رایج ترین روش هایی است که در میان اکثر افراد استفاده می شود. این روش را هم در این بخش توضیح داده ایم.

شاید این مطلب برای شما جالب باشد:  مبلمان مدرن، طرحی نوین برای منزل شما

انواع شامپو فرش برای تمیز کردن مبلمان وبلاگ مبل باروس

روش اول : تمیز کردن مبل با شامپو فرش

تمیز کردن مبل با شامپو فرش یکی از رایج ترین، ساده ترین و سریع ترین روش برای تمیز کردن مبل در منزل است. کافی است که در ظرف مورد استفاده یک مقدار شامپو فرش بریزید و پارچه ای مقاوم و نرم مبل خود را تمیز کنید. شستشوی مبل با شامپو فرش باعث می شود تا هرگونه لکه، کثیفی و آلودگی روی سطح مبل شما کاملا تمیز شود و از بین برود. بعد از کشیدن شامپو فرش روی مبل آن نقطه آبکشی نمی شود و ذرات شامپو فرش در آنجا باقی می ماند و ذرات آلوده و کثیفی در تمام سطح مبل پخش می شود. بنابراین بهتر است بعد از استفاده از شامپو فرش، تمام سطح مبل را با استفاده از یک جاروبرقی یا یک بخار شوی، یک بار دیگر تمیز کنید تا ذرات آلوده کاملا از بین بروند.

انواع شامپو فرش برای شستشوی مبلمان وبلاگ مبل باروس

شستشوی مبل با شامپو فرش کار پیچیده ای نیست. صرفا باید با توجه به برچسب روی شامپو، آن را با آب به صورت درست و مساوی مخلوط کنید تا رقیق شود. بهتر است از آب ولرم استفاده کنید. این مخلوط کردن را باید تا جایی ادامه دهید که کامل کف کند. حالا می توانید تمیز کردن مبل با محلول شامپو فرش آماده شده را شروع کنید. با استفاده از فوم، ابر و یا پارچه شامپو را روی سطح مبل بکشید. بعد از طی شدن زمان لازم برای تکمیل فرایند شستشوی مبل، کف باقی مانده روی سطح مبل را با یک دستمال پاک کنید.  

روش دوم : تمیز کردن مبل با آب اکسیژنه و سرکه

روش دوم از تمیز کردن مبل در منزل استفاده از آب اکسیژنه و سرکه است که یک ترفند کم هزینه و خانگی است. قبل از استفاده از آب اکسیژنه برای تمیز کردن مبل، توجه داشته باشید که این ماده به پارچه های با رنگ تیره آسیب وارد می کند و رنگ آنها را روشن تر می کند.

پس برای تمیز کردن و شستشوی مبل با پارچه ی ساتن یا مخمل با رنگ تیره از آب اکسیژنه استفاده نکنید. در این موارد شستشوی مبل با سرکه نتیجه ی بهتری دارد. برای تمیز کردن مبل با آب اکسیژنه و سرکه، ابتدا 4 قاشق غذا خوری را با سرکه 50٪ رقیق شده در آب ترکیب کنید.

تمیز کردن مبلمان با سرکه وبلاگ مبل باروس

سپس محلول تولید شده را در یک اسپری بریزید و هم بزنید و تکان دهید. حالا محلول را روی لکه ها اسپری کرده و منتظر اثرگذاری محلول روی سطح آن باشید. قبل از آن که محلول روی سطح مبل خشک شود، سطح مبل را با دستمال آغشته شده به محلول تمیز کنید. این کار را تا هنگامی که تمامی لکه ها از بین نرفته است ادامه دهید. همچنین می توانید برای تمیز کردن سطح مبل خود، از سرکه خالی و بخارشوی استفاده کنید.

روش سوم : استفاده از جوش شیرین

از روش های رایج دیگر برای تمیز کردن مبل در منزل استفاده از جوش شیرین است. این روش بیشتر برای مبل هایی که خیلی کثیف نیستند و فقط کمی دارای گرد و غبار هستند، بهترین روش برای تمیز کردن مبل در منزل می باشد. برای انجام این کار، می بایست کمی جوش شیرین را روی سطح مبل بریزید و بعد از یک ساعت، به وسیله ی یک جاروبرقی جوش شیرین را از سطح مبل پاک کنید.

تمیز کردن مبلمان با استفاده از جوش شیرین وبلاگ مبل باروس

لکه مبل شما به همین سادگی با استفاده از جوش شیرین پاک می شود. تمیز کردن مبل با استفاده از جوش شیرین، باعث می شود که مبل شما ظاهر تازه و تمیز تری بدست بیاورد. اگر قصد شستشوی کامل مبل را ندارید و فقط میخواهید مبلتان کمی ظاهر تروتازه ای بگیرد، از جوش شیرین استفاده کنید و بگذارید تا 25 دقیقه باقی بماند تا آلودگی و کثیفی ها را از بین ببرد.

برای تاثیر گذاری بیشتر می توانید جوش شیرین را به مدت 24 ساعت روی سطح مبل قرار بدید و بعد از آن توسط یک جارو برقی تمامی سطح مبل را پاک کنید. الان مبل شما تمیز و مثل روز اول می باشد.

استفاده از بخار شوی برای تمیز کردن مبلمان وبلاگ مبل باروس

روش چهارم : استفاده از بخارشوی

چهارمین روش از تمیز کردن مبل، استفاده از بخارشوی است. طرز استفاده از دستگاه بخارشوی به این صورت است که برای تمیز کردن مبل، دستگاه نیاز به مقداری آب دارد و با حرارتی زیاد به درون آلودگی ها و کثیفی های پارچه نفوذ می کند. تمیز کردن مبل با بخار شوی را میتوانید با مواد شوینده یا آب انجام دهید.

سر بخار شوی را به آرامی روی سطح مبل حرکت دهید تا مواد شوینده یا آب در تمام سطح مبل پخش شود. کمی صبر کنید، سپس با رها کردن دکمه اجازه دهید مکنده فعال شود تا شوینده اضافی را از سطح مبل پاک کند. 

تمیز کردن مبل با اسفنج نرم وبلاگ مبل باروس

روش پنجم : تمیز کردن مبل با اسفنج نرم

در این روش فقط به یک اسفنج نرم نیاز خواهید داشت. تنها نیاز است که اسفنج نرم را در محلول شوینده مبل بزنید و روی سطح مبل بکشید و مبل را تمیز کنید. بعد از این کار، با استفاده از یک پارچه مرطوب و تمیز، مواد شوینده پخش شده را از روی سطح مبل پاک کنید. برای تمیز کردن سطح مبل پارچه ای با اسفنج نرم، این کار را چند بار تکرار کنید تا سطح مبل کاملا پاک شود. 

نکات قابل توجه بعد از پاک کردن مبل 

بعد از تمیز کردن مبل در منزل چه کارهایی باید انجام دهیم؟ فرقی نمی کند که با چه روشی یا مواد شوینده ای مبل خود را تمیز کرده اید. مراحلی بعد از تمیز کردن مبل در منزل وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. اگر اطلاعاتی راجع به این نکات ندارید، پیشنهاد می شود که حتما نکات زیر را مطالعه فرمایید.

 

1 خشک کردن مبل:

پس از شستن مبل در منزل، برای خشک کردن مبل از هیچ وسیله یا پارچه ای استفاده نکنید. و اجازه دهید به مرور و آرام آرام خشک شود. برای خشک کردن مبل، نیازی نیست آن را در جریان هوا قرار دهید. زیرا که این کار باعث جذب گرد و غبار به سمت مبل می شود و باعث ایجاد لکه در قسمت های مختلف می شود. 

خشک کردن مبلمان وبلاگ مبل باروس

2 استفاده از مواد براق کننده:

بعد از تمیز کردن مبل در منزل، نوبت به بخش های غیر پارچه ای مانند پایه ها می رسد. با توجه به جنس و مدل مبلمان باید بخش های دیگر آن را تمیز کنید. مثلا اگر مبل شما دارای بخش های چوبی و منبت کاری است، می توانید از روغن های مخصوص و براق کننده استفاده کنید. اگر مبلی فلزی است، باید از مواد مخصوص براق کننده فلزات استفاده کنید. حتما توجه داشته باشید که این مواد روی پارچه نریزد تا زحماتتان به باد نرود.

 

3 استفاده از ماده های تثبیت کننده:

بعد از تمیز کردن مبل در منزل، استفاده از ماده تثبیت کننده باعث نگهداری بافت و رنگ پارچه مبل می شود. این ماده ها را باید بعد از اتمام شستشوی کامل مبل استفاده کنید تا دوام پارچه دو چندان شود. این مواد را می توانید از فروشگاه های معتبر سراسر کشور تهیه کنید. 

ست مبلمان بسیار تمیز وبلاگ مبل باروس

در نتیجه برای تمیز کردن مبلمان منزلتون :

شما با مطالعه این مطلب مراحل تمیز کردن مبل در منزل را به همراه چند ترفند کاربردی و ساده فرا گرفتید. اگر هنوز اقدام نکرده اید به تمام نکات گفته شده در مورد بهترین روش برای تمیز کردن مبل در منزل، توجه کنید. هنگام شستشوی مبل و استفاده از این نکات، خواهید دید که استفاده از این ترفند ها و نکات چقدر نتیجه بخش و راحت است.

در این مقاله به مراحل تمیز کردن مبل، روش ها و انواع شوینده ها برای تمیز کردن مبل در منزل اشاره شد که می توانید از هر کدام با توجه موقعیت و جنس مبل خود از آن ها استفاده کنید. امیدواریم برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *