مطالب سایت

چوب راش چیست؟ | توضیح مفصل و کاربرد آن در مبلمان

چوب راش چیست، وبلاگ مبل باروس

به طور حتم وقتی که عبارت چوب راش چیست؟ را جست و جو کرده باشید، حتماً این هدف را دارید بیشتر با این نوع چوب آشنا بشوید، چوب راش در صنایع مختلفی مانند دکوراسیون داخلی منزل مانند کابینت، مبلمان و انواع میز و حتی در صنایع دیگر مانند ساخت آلات موسیقی مثل پیانو، درام، ظروف پخت و پز، دسته ابزار و حتی تجهیزات ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل چوب راش را توضیح مفصل بدهیم و به خصوص به کاربرد آن در مبلمان بپردازیم.

جواب سریع چوب راش چیست؟‌

چوب درخت راش، جزو چوب‌های سخت به حساب می‌آید، یکی از ویژگیهای چوب سخت این می‌باشد که سالانه برگهای خود را از دست می‌دهند. آنها معمولاٌ متراکم تر از چوب های نرم هستند. هرچه چوب متراکم تر باشد، محکم تر و بادوام تر است، به همین دلیل انتخاب نجاران برای ساخت مبلمان چوب راش می‌باشد، چوب راش درست است که کیفیت بی نظیری دارد اما نسبت به چوب‌های دیگر، قیمت گرانبها تری دارد.

چوب راش چیست؟ وبلاگ مبل باروس

معرفی چوب راش :

همان طور که گفته شد این مدل از چوب از جمله چوب‌‌های سخت می‌باشد که نسبت به دیگر مدل چوب‌ها، استحکام و دوام بالاتری دارد، به همین دلیل همیشه در مصارف‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، جالب است بدانیم که چوب راش جزو پر مصرف ترین مدل چوب‌ها در دکوراسیون چوبی منزل در ایران و جهان می‌باشد. دسترسی به چوب راش معمولاٌ آسان می‌باشد، زیرا که درخت راش می‌تواند در آب‌ و هوای معتدل و خاک خشک رشد کند.

درخت چوب راش مقاله چوب راش چیست مبل باروس 1012

درخت چوب راش چیست؟

درخت زیبای چوب راش که در انگلستان به لقب ( بانوی جنگل ) معروف می‌باشد. این گونه از درخت ها در برابر باد و دمای سرد مقاومت می‌کند. ریشه نامگذاری راش به واژه‌ی یونانی fago به معنای خوراکی برمی‌گردد که به قابل خوراک بودن میوه‌های آن اشاره دارد.

  • درخت چوب راش در ابتدا زرد و سپس برنزی می‌شوند.
  • چوب راش بالغ دارای سایبان متراکمی است که از شاخه های زیادی تشکیل شده است، و ارتفاع آن به 40 متر میرسد.
  • درخت چوب راش بیشتر در اورپا می‌باشد که طول عمرش درطبیعت 350 سال هم می‌رسد.

چگونه درخت چوب راش را تشخیص بدهیم؟

وقتی به سمت جنگل می‌روید، از مهم ترین چیزهایی که باید به آن توجه نماییم تا به شما در تشخیص چوب راش کمک کند مشخصات ظاهری آن می‌باشد که در قسمت پایین به آن پرداخته ایم.

چوب درخت راش را چگونه تشخیص بدهیم؟ وبلاگ مبل باروس

  • پوست تنه درخت به صورت صاف و خاکستری می‌باشد.
  • برگهای درخت راش به صورت نوک تیز و بیضی شکل، با رگ برگ‌هایی که از خط مرکزی خارج می‌شوند.
  • شاخه‌های درختان به صورت براق و قهوه ای با جوانه های نارنجی نوک تیز است.
  • قطر تنه درختان راش 1.5 می‌باشد.
  • ارتفاع چوب راش در کشورهای مختلف ارتفاع متفاوتی دارد، در کشور چین: 20 متر، درگونه مکزیکی: 40 متر و در گونه ژاپنی به 24 متر می‌رسد.

بیشترین کاربرد از درخت چوب راش :

درخت چوب راش به طور گسترده در جنگل داری استفاده می‌باشد و چوب ریزدانه و بدون گره آن که به راحتی قابل چرخش است، آن را به ایده ای برای ساخت مصنوعات چوبی مانند ساخت مبلمان- به ویژه صندلی ها تبدیل می‌کند. در گذشته از چوب راش برای ساخت قنداق تنفگ- پشت قلم مو و برای ساختن پاشنه و دوخت کفش استفاده می‌شده است.

 

چوب راش چه ویژگی هایی دارد؟

از چوب راش بیشتر بیشتر در صنعت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا برای نجاران اهمیت دارد که ساختار مبلمان دوام و طول عمر بالایی داشته باشد، برای همین بشتر از چوب راش در مبلمان استفاده می‌شود، از مهم ترین ویژگی های چوب راش سطح صاف چوب، رنگ نسبتاً خاکستری، محکم و قوی بودن، عمر طولانی آن اشاره کنیم، به نحوی که از چوب راش برای مصارف دیگری مثل تراشکاری، کابینت هم استفاده می‌شود. از ویژگی های جالب دیگر قابلیت ضد خش و ضد ضربه بودن است.

  • استحکام فوق العاده قوی
  • رنگ خاکستری
  • سطح کاملاٌ صاف مناسب برای مصارف صنعتی
  • مدت زمان ماندگاری بالا نسبت به دیگر مدل چوب‌ها
  • کیفیت بسیار بالا و منعطف بودن
  • پایداری و ضد خش و ضد ضربه بودن

وزن چوب راش چقدر است؟ وبلاگ مبل باروس

وزن چوب راش چقدر می‌باشد؟

تمامی وزن چوب ها به صورت کیلوگرم بر متر مکعب محاسبه می‌شود، با این واحد اندازه گیری، محاسبه وزن یک مقادا چوب تنظیم شده سریع و آسان است. هر چه قدر که چوب خشک‌تر باشد، سبک تر می‌شود، بنابراین فرمول خاصی برای محاسبه چوب وجود دارد. اما وزن چوب راش به صورت تقریبی در حدود 46 پوند در هر مکعب است.

با یک محاسبه ساده وزن چوب راش حدودی بین 700 الی 900 کیلوگرم می‌باشد.

چوب راش نسبت به دیگر چوب ها چه مزایایی دارد؟

چوب راش نسبت به دیگر چوب‌ها قابلیت‌ها و ویژگی هایی دارد که از دیگر مدل چوب ها برتر و با ارزش تر می‌باشد که می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

ویژگی های چوب راش وبلاگ مبل باروس

  • قابلیت انعطاف پذیری :

از چوب راش معمولاٌ برای تولید مبلمان منحنی استفاده می‌شود، برای مثال زیر دست نجاران میزان چکش خوری بسیار بهتری دارد.

  • بادوام بودن :

چوب سخت راش که در دسته چوب های سخت سایند قرار دارد، دارای چگالی جامد و سطحی مستحکم است و به این معنی است که در برابر فشار، بریدگی و خراشیدگی بیشتر از سایر انواع چوب دوام می‌آورد.

  • ضربه گیری بسیار بالا :

چوب راش با بافت یکنواخت، به دلیل سخت، سنگین و قوی بودن، مقاومت قابل توجهی در برابر فشار ارائه می‌دهد، با در نظر گرفتن این موضوع، چوب راش معمولاٌ برای کفپوش ها ترجیح داده می‌شود. زیرا می‌تواند وزن و نیروی ضربه بالا را تحمل کند.

مقاومت بسیار عالی چوب راش وبلاگ مبل باروس

  • مقرون به صرفه بودن نسبت به دیگر مدل ها :

چوب راش قیمتی برابر با سایر چوب های سخت ارزان قیمت دارد. نه تنها این، بلکه اغلب برای تقلید از چوب های گران قیمت مانند ماهون، افرا، گردو و گیلاس استفاده می‌شود.

  • نسبت تعمیر و نگه داری بالاتر :

الوار و چوب های راش با بخار کم اغلب برای برجسته کردن دانه بندی طبیعی، پرداخت و یکنواختی رنگ چوب استفاده می‌شود. از آنجایی که یکی از ویژگی های چوب راش طول عمر بالای آن می‌باشد که حتی سال ها بعد از مصرف از این چوب هم باز زیبا به نظر می‌رسد. در صورت آسیب شدید لوازم آرایی، به سادگی شن زدن لبه ها می‌تواند این کار را انجام دهد.

  • مزایای بی بو بودن چوب راش :
شاید این مطلب برای شما جالب باشد:  مبل قرمز، تضمین شادی و نشاط در منزلتان

بر خلاف چوب‌های دیگر، چوب راش بو یا طعم مشخصی ندارد. این نه تنها چوب راش را به گزینه ای عالی برای ظروف غذایی تبدیل می‌کند، بلکه سطح تمیزی را ارائه می‌دهد و برای مشتریان جذابیت دارد.

سطح صاف چوب راش خرید مبل باروس 39392

معایب چوب راش چیست؟

چوب راش نسبت به مزایای خوبی که دارد در مقابل معایب و زشتی هایی هم دارد که می‌توانیم به قیمت بسیار بالاتر، سنگین و حجیم بودن، عدم مقاومت خوب در برابر رطوبت اشاره داشته باشیم. در ادامه بیشتر به این موارد اشاره خواهیم کرد.

  • آب را جذب می‌کند:

این نوع محصولات مبلمان، مقدار زیادی آب را جذب می‌کند و به همین دلیل نمی‌توان از آن در فضای باز استفاده کرد.

  • مستعد خردشیدگی و فرو رفتگی :

چوب راش به راحتی خراشیده و فرو رفته می‌شود که می‌تواند در طول زمان بر ظاهر آن تاثیر بگذارد.

  • برای استفاده در فضای باز مناسب نیست:

اگر قصد استفاده از چوب راش را دارید، استفاده از چوب راش در فضای باز انتخاب خوبی نمی‌باشد، زیرا نمی‌تواند شرایط آب و هوایی سخت را به خوبی تحمل کند.

  • چوب راش به نگهداری منظم نیاز دارد:

این نوع چوب برای حفظ ظاهر و دوام خود نیاز به مراقبت و نگهداری مکرر دارد. از همین جهت باید قبل از استفاده از چوب راش به نگهداری منظم آن توجه نمایید.

  • مقاومت ضعیف در برابر رطوبت :

رطوبت یکی از نگرانی هایی است که بابت چوب راش باید داشته باشیم، زیرا می‌تواند باعث تاب برداشتن یا تغییر شکل چوب بشود.

  • جزو گران ترین ها می‌باشد :

چوب ها انواع مختلفی دارند، اما یکی از گران ترین نوع چوب‌ها، مربوط به چوب راش می‌باشد. چوب راش به دلیل خاصیت بالایی که دارد مناسب برای مصارف شخصی است از همین بابت قیمت بالاتری نسبت به دیگر چوب ها دارد.

انواع مدل چوب راش در کشورهای مختلف :

چوب راش در سراسر جهان قابل کاشت و پرورش می‌باشد، در ادامه به چندین نوع چوب راش، تشخیص رنگ و ظاهر، ویژگی های ارتفاع، قطر، میزان تراکم، کاربرد و دیگر موارد آن اشاره خواهیم کرد.

آشنایی با چوب راش اورپایی:

در کشورهای اورپایی می‌توانیم به کشورهای آلمان، فرانسوی، انگلیسی، دانمارک اشاره نماییم.

از مهم ترین ویژگی های راش در اورپا می‌توانیم به قطر بزرگ آن اشاره داشته باشیم که ارتفاع آن 30 الی 39 متر با تنه ای به قطر 3 الی 5 فوت می‌باشد. روش شناسایی چوب راش اورپایی پوست صاف و رنگ خاکستری نقره ای می‌باشد.

درخت چوب راش در اورپا وبلاگ مبل باروس

تراکم چوب راش اورپایی، با یک سفتی محکم، اسحتکام خردشدگی بالا و مقاومت متوسط در برابر بارهای ضربه ای می‌باشد.

بیشترین استفاده از چوب راش اورپایی، برای ساخت کابینت آشپزخانه، مبلمان مسکونی و سازمانی، آلات موسیقی، کفپوش، لوزام ورزشی، اسباب بازی، ظروف چوبی، دسته ابزار، تراشکاری می‌باشد.

پیشنهاد می‌کنم، برای اطلاعات بیشتر در مورد چوب راش اورپایی به سایت مرجع آن مراجعه نمایید.

آشنایی با چوب راش آسیای شرقی

چوب راش آسیای شرقی دارای دانه ای صاف با بافت متوسط تا درشت و رنگ قهوه‌ ای مایل به قرمز روشن تا متوسط می‌باشد، نوع جنس این چوب بسیار سخت، محکم و بادوام می‌باشد و در برابر پوسیدگی مقاوم است. اغلب برای مبلمان، کفپوش، کابینت و سایر پروژهای نجاری استفاده می‌شود.

درخت چوب راش در آسیای شرقی وبلاگ مبل باروس

چوب راش ژاپن:

از مهم ترین چوب راش های آسیای شرقی چوب راش ژاپنی می‌باشد که دارای مقاومت عالی در برابر آتش و ضربه است که آن را به یک انتخاب محبوب برای استفاده در فضای داخلی و خارجی تبدیل می‌کند. الگوی دانه آن اغلب برای اهداف تزئینی مانند روکش‌ها و خیاطی استفاده می‌شود.

از ویژگی های مهم چوب راش ژاپنی می‌توانیم به گونه ای با رشد کند می‌باشد که نرخ رشد معمولی آن 5 الی 6 متر در سال می‌باشد، این مدل از چوب راش نیازمند نور می‌باشد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را ترجیح می‌دهند.

راش ژاپنی نیز از گونه های نسبتاً مقاوم به آفات و بیماری ها محسوب می‌شود. همچنین در برابر یخ زدگی مقاوم می‌باشد و برای استفاده در آب هوای سرد مناسب می‌باشد.

 

از کاربردهای چوب راش ژاپن می‌توانیم به مبلمان، کابینت، کفپوش، نازک کاری، کنده کاری، تراشکاری، قالبسازی و آلات موسیقی اشاره کنیم.

تفاوت چوب راش با چوب گردو

مقایسه چوب راش با چوب گردو

تا اینجا که با انواع ویژگی های چوب راش آشنا شدیم، در این قسمت قصد داریم تا چوب راش با چوب گردو را با هم مقایسه نماییم،

اول از همه باید بدانیم که چوب گردو نیز یکی از محبوب ترین متریال هایی می‌باشد که مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین علت شباهت زیادی با چوب راش دارد. از عمده تفاوت چوب راش با چوب گردو می‌توانیم به :

  • بافت به مراتب سخت چوب گردو نسبت به چوب راش می‌باشد.
  • مقاوم بالای چوب گردو نسبت به انواع چوب راش در مقابل خم شدن، حرارت، فشار و ضربه
  • هر دو نوع چوب برای ساخت مبلمان استفاده می‌شود، اما چوب گردو قیمت کم تری دارد.
  • چگالی و بافت چوبی راش و چوب گردو تفاوت زیادی با هم دارند.
  • رنگی که برای چوب راش به کار می‌رود، درست است که زیبا می‌باشد اما در چوب گردو ما ترکیب رنگ چشم گیر تری می‌بینیم.

 

 

در نتیجه چوب راش چیست؟

چوب راش از جمله چوب هایی می‌باشد که از درخت سخت به شمار می‌آید، یکی از ویژگیهای چوب سخت این می‌باشد که سالانه برگهای خود را از دست می‌دهند، آنها معمولاً متراکم تر از چوب های نرم هستند. هر چه چوب متراکم تر باشد، محکم تر و بادوام تر می‌باشد. به همین دلیل انتخاب برای ساخت مبلمان چوب راش می‌باشد. چوب راش درست است که کیفیت بی نظیری دارد اما نسبت به چوب های دیگر، قیمت گرانبها تری دارد.

از همین بابت چوب راش بهترین انتخاب برای مبلمان و صنایع چوبی می‌باشد زیرا که از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار می‌باشد.

 

این مقاله به زودی کامل تر خواهد شد .

چوب درخت راش، جزو چوب‌های سخت به حساب می‌آید، یکی از ویژگیهای چوب سخت این می‌باشد که سالانه برگهای خود را از دست می‌دهند. آنها معمولاٌ متراکم تر از چوب های نرم هستند. هرچه چوب متراکم تر باشد، محکم تر و بادوام تر است، به همین دلیل انتخاب نجاران برای ساخت مبلمان چوب راش می‌باشد، چوب راش درست است که کیفیت بی نظیری دارد اما نسبت به چوب‌های دیگر، قیمت گرانبها تری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *